• אופיר בראל

איך משחקים יעזרו לכם לזהות פייק ניוז?

תבחרו את הפייק ניוז שלכם.


המשפט הפרובוקטיבי הזה בא למעשה לשרת מטרה טובה: זהו שמו של משחק שהושק השבוע באוגנדה, שנועד לסייע לשחקנים להבין מהן ההשפעות ההרסניות של הפצת פייק ניוז.

המשחק מאוגנדה הגיע בעקבות משחקים רבים אחרים, שפותחו ברחבי העולם על אותו עקרון:

* המשחק "The News Hero": במשחק הזה, שפותח על ידי נאט"ו, אתם מוזמנים להיכנס לנעליו של עורך חדשות ולהחליט, מתוך שטף הידיעות, אילו ידיעות ראויות לפרסום ואילו לא.

* המשחק "Bad News": בפיתוח המשחק הזה השתתפו כמה גורמים, בהם חוקרים מאוניברסיטת קיימברידג'. במשחק הזה, השחקן צריך לבחור איזה פייק ניוז לפרסם (בתוך אתר המשחק, כמובן), כדי להשיג כמה שיותר עוקבים. במילים אחרות, המשחק הזה למעשה מעניק לכם הזדמנות נדירה להיכנס לראשם של הטרולים, שמפרסמים פייק ניוז חובק עולם, עם מיליוני עוקבים.

* המשחק "Fake or Real": המשחק הזה פותח כאן בישראל, על ידי חוקרים במכון למחקרי בטחון לאומי (INSS). במשחק הזה, השחקנים צופים ב-10 פרצופים אנושיים וצריכים להחליט, האם הם משקפים פנים אמיתיים או פנים מזוייפים, שנוצרו בבינה מלאכותית.

למה בעצם משחקים?


למה לא, בעצם?

מאז ומתמיד, משחקים שימשו אמצעי מהנה ללמוד מיומנויות שימושיות, שיעזרו לנו במהלך החיים.

במקרה של משחקים נגד פייק ניוז, הם לא רק אמצעי מהנה, אלא הם גם יעילים במיוחד במטרה שלהם- ללמד אותנו איך להבדיל בין פייק לניוז:

לפני שנה, התפרסם מחקר שבחן את ביצועיהם של השחקנים שהשתתפו במשחק "BAD NEWS". התוצאות היו חד משמעיות- מי שהפיץ פייק ניוז במסגרת המשחק, הקטין את הסיכוי שלו ב-21% להאמין לפייק ניוז שמתרוצץ בעולם האמיתי. כל זאת, במשחק של רבע שעה.


מה הפך את המשחק הזה לכל כך מוצלח?


אחד מהחוקרים שפיתח את המשחק הנ"ל הסביר את הצלחתו על בסיס תיאוריה שנקראת "חיסון עמדות" (Inoculation theory). על פי התיאוריה, שפותחה לפני כחמישה עשורים, כאשר חושפים אדם לעמדה לה הוא מתנגד, הוא מפתח את טיעוניו, כך שיחזקו את עמדתו הראשונית. שם התיאוריה מגיע מההקבלה מעולם החיסונים, שם החדרת מחלה באופן מוחלש מחזק את המערכת החיסונית. על פי אותו עקרון, החוקר הסביר שהיחשפות לפייק ניוז במינון נמוך משפרת את ההבנה של הגולשים איך נראה פייק ניוז ואיך להתגונן בפניו. תודו שזו גישה מקורית.


אז, באיזה משחק אתם בוחרים?


אופיר בראל הוא חוקר בסדנת יובל נאמן באוניברסיטת תל אביב ומרצה על פייק ניוז לארגונים ולקהל הרחב.


בליץ Blitz | טל חזי © 2018  

 מקדמים תרבות חכמה בישראל!

  • 626px-Meetup_Logo
  • facebook_logos_PNG19751
  • YouTube
  • 1200px-WhatsApp_logo-color-vertical.svg.
  • 1200px-Instagram_logo_2016.svg

הצטרפו לרשימת הדיוור שלנו

לוגו בליץ רקע שקוף.png.png